keskiviikkona, marraskuuta 02, 2005

Viimeinen vaalipäivä. Nyt.

Äänestyspisteet ovat auki vielä kaksi tuntia. Jaoin juuri viimeiset mainokset ja stidiaskit. Valvojaiset alkavat tunnin päästä. (Jännittää ehkä vähän, joskaan ei niinkään paljon kuin silloin joskus perusopintojen lopputyön palautuskeskusteluun mennessä.)

Mitä tästä vaalitouhusta on jäänyt käteen? Mitä olen oppinut? Ainakin olen tavannut sankan joukon muita ihmisiä ja kuullut heidän mielipiteitään ylioppilaskunnan asioista. Olen itsekin oppinut ylioppilaskunnasta paljon lisää ja kiinnostunut asioista entistä enemmän. Jos en pääse läpi vaaleissa, niin hengaan varmasti ainakin taustavaikuttajana. Varaedustajana olisi varmasti kivaa ja muitakin töitä riittää aina kaikille, joilla on kiinnostusta niitä tehdä. (Sen olen viimeistään HYAL:in hallituksessa tämän vuoden aikana oppinut.) Olen myös alkanut ajatella ylioppilaskuntaa konkreettisempana elimenä kuin aiemmin. Myöskään SYL ja OLL eivät kaiken kuulemani ja lukemani myötä enää ole minulle pelkkiä tyhjiä nimiä. En tiedä, olenko tämän jälkeen parempi ihminen -- mikä ei varsinaisesti lukeudukaan tavoitteisiini näissä vaaleissa :) -- mutta ainakin kiinnostuneempi ja koko joukon viisaampi.

Ylioppilaskunnalla on oikeasti mahdollisuus vaikuttaa moniin opiskelijan arkeen vaikuttaviin asioihin. Jos jokin kismittää, niin nyt on aika toimia. Uurnat ovat auki vielä kaksi tuntia ja meitä ehdokkaita riittää varmasti joka lähtöön. Vain äänestämällä voi vaikuttaa siihen, millaiset ja miten ajattelevat henkilöt tätä ylioppilaskuntaa (ja siten meitä kaikkia) edustavat seuraavien kahden vuoden ajan.

Lisäksi haluaisin kiittää niitä, jotka ovat äänestäneet minua tai ehkä aikovat vielä äänestää. Toivottavasti nähdään vaalivalvojaisissa, yliopistolla tai jossain muualla myös tulevaisuudessa.

Ei kommentteja: