sunnuntaina, heinäkuuta 09, 2006

Suolaista, makeaa, rasvaista, kevyttä

Kahden HS:n toimittajan yhdessä pitämässä laihdutusblogissa tuli vastaan kysymys, jota olen vuosien mittaan monien kanssa ihmetellyt, eli krapularuoka. Suurin osa ihmisistä on sitä mieltä, että sen on oltava rasvaista ja suolaista, kuten pitsaa tai sipsejä. Minä taas himoitsen krapulassa lähinnä kurkkua ja vesimelonia, tomaattia, jääkaappikylmiä kirsikoita ja litroittain vettä, ajatuskin rasvasta yököttää. Inhoan superrasvaista ruokaa ja rasvan makua muutenkin, mutta krapulassa se ei yksinkertaisesti mene alas. Ranskalaisia? Ei kiitos. Minisalaatti? Juu, antakaa tänne vaan!

Eipä silti, pyrin yleensä välttämään krapulaa varautumalla siihen jo edellisenä iltana. Joko pyrin juomaan vettä vähintään yhtä paljon kuin viiniäkin tai sitten vältän alkoholia kokonaan. Saksalaiset opiskelijabileet erottuvat suomalaisista siinä, että täällä voi hengata koko illan baarissa pitämässä hauskaa juoden vain yhden viinilasin tai pelkkää mineraalivettä tarvitsematta selittää kenellekään mitään. Jos yritän samaa Suomessa, törmään aina samoihin lauseisiin: "Onks toi KOKISTA? Kai siinä nyt on sentään seassa rommia?"/"Mikset sä juo mitään? Ootsä autolla?"/"Ootsä joku absolutisti vai?" Ihmiset rakkaat, mä en voi olla autolla liikkeellä niin että olisin kuski -- tai jos olen, niin Houstonilla on vakavanpuoleinen ongelma. Mulla ei nimittäin ole ajokorttia.

Ai miksikö luen laihdutusblogia? No en minä sitä nyt niin aktiivisesti seuraa. Kävin katsomassa onko Jussi Ahlroth päivittänyt maanmainiota blogiaan (eipä ollut edelleenkään) ja HS-blogien etusivulla ollut, kuohuviinin oletettua keveyttä käsitellyt tiivistelmä vain sai vilkaisemaan tätä toistakin blogia. Tiedättehän, että skumppa on yhtä lailla sokereita täynnä kuin siiderikin?

Niin ja tiedän kyllä että Blogilista näyttää yhdellä vilkaisulla suosikeiksi merkitsemieni blogien viimeiset päivityspäivämäärät. Näppärää toki, mutta ei kivaa, koska silloin ei koskaan tule tutustuttua mihinkään uuteen. Nytkin tulin HS-blogien etusivulla käydessäni samalla vilkaisseeksi tätä laihdutusblogia, joka on minulle lähes uusi tuttavuus.

P.S. Aiemmin manaamalleni nettikiellolle on tapahtunut jotain kummallista. Koneeni pelittää jostain syystä taas aivan niin kuin ennenkin. Jos ZDV on päästänyt minut pälkähästä, kiitän kauniisti. Tai jos joku HV:n atk-pojista on päättänyt lahjoittaa mulle uuden ip-osoitteen, kiitokset siihenkin suuntaan. Jos kyseessä on ihmeparantuminen, suunnannen sanani ylimmän allashuoneen hoitajalle. Joka tapauksessa ihanaa että voin taas kirjoitella omalla koneellani. :)

Ei kommentteja: